Bokhållarens uggla

Bokhållarens uggla

söndag 18 december 2016

Therese Bohman - Aftonland.

Han kom som ett yrväder en sensommardag med ett utkast till en avhandling i handen. Han heter Anton Strömberg och är doktorand till Karolina Andersson, professor i konstvetenskap. Han är full av liv och framtidsutsikter; hon är en lätt medelålders nyseparerad lite stukad kvinna. Hon är ensam och dricker aningen för mycket. Och så händer då det som understundom händer – de inleder en relation.

Bildresultat för therese bohman bild


Men hennes relation med Anton innebär ju inte att hennes intellekt går i träda, som den gode Anton nog hade föreställt sig. I stället blir det så att … ja, istället blir det så att du själv måste läsa boken för att till fullo förstå vad som sker och vilka motiv som Karolina har för att göra vad hon sedan gör. Samtidigt kan du ju fundera på om det var moraliskt rätt eller inte. Jag, kan jag väl säga, tycker det inte. Visserligen är det så att kulturmän och kulturmän wanna be förtjänar ett slag på käften, men det finns gränser.

Fram till denna lätta dramatik följer vi Karolina när hon lever sitt tröstlösa liv. Men det är hon ju inte ensam om som nyseparerad. Jag känner igen varje steg hon tar, varje tanke hon tänker, varje strävan att jaga köttets lust hon tvingar sig till, varje fåfäng glädje som kan fylla henne för att sedan falna. Jag har känt det. Och kanske också du min okända läsare av denna blogg. Men att detta liv delas av fler, gör det inte lättare.

Jag har läst Bohmans två tidigare böcker och tycker att berättelserna i dem förs fram med en större kraft, både i den Andra kvinnan och, inte minst, i Den drunknade. Det finns en dynamik i både storyn och språket som jag tycker saknas i Aftonland. Här finns ju inte heller någon direkt miljöbeskrivning. Men hennes stil i Aftonland vill jag gärna tro är ett medvetet val av Bohman. Den sega lite tröstlösa tillvaron för Karolina, där livet tickar på som ett mycket långsamt urverk, kräver kanske den berättarstil Bohman valt. Men jag tycker nog ändå att de två tidigare böckerna är mer mogna och sammanhållna.

 (inbunden)

Men jag ger ändå Aftonland tre stars av fem i betyg. Vilket i min bok är ett bra betyg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar