Bokhållarens uggla

Bokhållarens uggla

lördag 1 februari 2014

Varför är jag här?

Denna blogg är upplagd den 1 februari 2014. Jag har tidigare skrivit en hel del på www.boktipset.se under signaturen Bokhållaren, och där finns fortfarande mina gamla inlägg. 

Jag kommer här att i huvudsak publicera omdömen om böcker jag läst, men säkert också skriva en del annat om smått och gott. Mest smått antagligen. Det är naturligtvis trevligt om någon vill ta sig tid att kommentera vad jag skriver, men jag blir faktiskt glad om jag överhuvudtaget får någon läsare. Sånt kan man ju aldrig så noga veta.

Böckerna jag skriver om graderas på följande sätt: fem stars: mästerlig bok; fyra stars: mycket bra bok; tre stars: läsvärd bok; två stars: dålig bok - skänks antagligen till Läkarmissionen vid ngt lämpligt tillfälle; en star:  slängs i containern för restavfall på Lövsta sopstation. 

Omdömena ges per genre. Det betyder att t ex en Nobelpristagare och en deckarförfattare båda kan få låt oss säga tre stars. Men det innebär förstås inte att en aldrig så hyfsad bok av Camilla Läckberg (för sådana finns det) skulle vara i samma klass som en mellanbok av Mario Vargas Llosa (för sådana finns det naturligtvis också).

Min ambition är att försöka skriva minst ett par nya inlägg i veckan, varav då minst en bokkommentar. Men hur det blir med den saken återstår väl att se. Ambition är ambition - men ibland kommer som bekant livet emellan och ställer till det.

Bloggen är alltså ny. Jag är därför ovan vid bloggverktyget, men kommer efterhand att lära mig mer om hur jag skall göra för att den skall bli så attraktiv så möjligt för både mig och ev. läsare. Så bli inte överraskad om det sker förändringar i layouten framöver. Bli snarare förvånad om så inte sker. Men basen - bokkommentarerna - kommer naturligtvis att vara oförändrad. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar